Ohje - WiseEconomy: Kuitin käsittely järjestelmässä

Kuittia käsiteltäessä siitä voidaan luoda kirjanpitoon tosite, muodostaa kululasku tai ostolasku, tai se voidaan merkitä manuaalisesti käsitellyksi.

1. Mene "Kuitit" -välilehdelle: Taloushallinto →

Ostolaskut → Kuitit


2. Avautuvassa listassa voit hakea kuittia esim. käyttäjän nimellä, päivämäärällä, ostopaikalla tai summalla. Valitse kuitti, jonka haluat käsitellä laittamalla täppä ruutuun (1). Tämän jälkeen käsittele kuitti haluamallasi tavalla:

  • Merkitse käsitellyksi: Kun kuva on ladattuna itselle ja halutaan lisätä kuitti manuaalisesti tiliotteen kautta.
  • Tosite: Kun halutaan liittää suoritus tiliotteelta suoraan tositteeseen. Tässä tapauksessa tulee tarkistaa, millä päivämäärällä suoritus näkyy tiliotteella, kuitille tulee tallentaa tämä päivämäärä.
  • Kululasku: Luodaan silloin, kun kulu tulee maksaa jollekin. Esimerkiksi yrityksen työntekijä hakenut kaupasta kahvimaitoa omalla kortillaan.

3. Merkitse käsitellyksi:

Tätä toimintoa voidaan käyttää, kun kuitti halutaan lisätä suoraan tiliotteelta: Taloushallinto → Ostolaskut → Tiliotteet → Haluttu päivämäärä/suoritus → Käsittele → Lisää tosite

Kun olet käsitellyt (tiliöinyt ja lisännyt muut tarvittavat tiedot) suorituksen tiliotteelta ja merkinnyt kuitin manuaalisesti käsitellyksi "Kuitit" -välilehdellä, muuttuu kuitin tila "Saapunut" → "Käsitelty" ja kuitin käsittely on valmis.



4. Tositteen käsittely:

  • Mikäli haluat liittää suorituksen tiliotteelta suoraan tositteeseen, muodosta kuitista "Tosite".
  • Avautuu uusi ikkuna, johon täytetään tositteen tiedot ja tiliöidään tosite.
  • Ennen tositteen muodostamista, tarkista tiliotteelta, minä päivänä suoritus näkyy siellä tositteella tulee olla sama päivämäärä, jotta kohdistaminen on mahdollista
  • Tallenna tositteen tiedot oikean alalaidan vihreästä "Tallenna" -painikkeesta.

5. Tositteen käsittely:

  • Tiliotteelta suorituksen kohdalta "Käsittele" → "Liitä tositteeseen"

6. Kululaskun käsittely:

  • Luodaan silloin, kun kulu tulee maksaa takaisin jollekin. Esimerkiksi yrityksen työntekijä hakenut kaupasta kahvimaitoa omalla kortillaan.
  • Kuitin lisäysvaiheessa tulee muistaa valita "Maksettu yrityksen tililtä" -kohtaan "Ei".
  • Kun kuitti on käsitelty "Kuitit" -välilehdellä, muuttuu kuitin tila "Saapunut" → "Käsitelty"

7. Kululaskun käsittely:

  • Avataan kululasku painamalla "Lasku"
  • Täytetään tarvittavat tiedot
  • Henkilötiedot järjestelmä hakee suoraan CRM:stä kuitin kirjanneen henkilön mukaan
  • Viitenumerokenttään järjestelmä ehdottaa automaattisesti tekstiä, jonka voi kopioida ja poistaa "Viite" -kentästä ja lisätä "Viesti"-kenttään. Viestiksi voi kirjoittaa myös muun sopivan tekstin

8. Kululaskun käsittely:

Laskulle lisätään

  • Alv%
  • Verokoodi
  • Tiliöinti
  • Myös lisää liitteitä voi lisätä tässä kohtaa
  • "Lisätiedot" -välilehdeltä voi lisätä Tarkastajia ja/tai Hyväksyjiä
  • Tallenna tiedot vihreästä "Tallenna" -painikkeesta
  • Voit lähettää laskun tarkastukseen tai ohittaa tarkastuksen

9. Kululaskun maksaminen:

  • Mene Taloushallinto → Ostolaskut → Ostolaskut
  • Valitse avautuvassa listassa tilaksi "Maksettavissa"
  • Laita täppä niihin laskuihin, jotka haluat maksaa
  • Paina vihreää "Maksa" -painiketta (painikkeessa näkyy myös valittujen maksujen yhteissumma)
  • Aukeaa ikkuna "Kuittaa maksut Google authenticator pin koodilla". Syötä pin-koodi kenttään ja paina "Lähetä". Maksu lähtee tililtä valittuna eräpäivänä
  • Pääset samaan näkymään myös Taloushallinto → Ostolaskut ja tästä ostolaskujen pääsivulta "Maksettavissa" -laatikkoa klikkaamalla